Wat doe jij vandaag om balans te houden?

 

Leef je om te werken of werk je om te leven? Misschien allebei? Ben jij je bewust hoeveel uren je steekt in werk en privé? Heb je enig idee waar de balans tussen beiden is gebleven? En weet je hoe je de balans kunt aanbrengen en vasthouden? In de huidige maatschappij waarin hoge eisen worden gesteld, ambitieniveaus standaard een tikkeltje te hoog worden gelegd en mensen worden blootgesteld aan allerlei invloeden van buitenaf ontstaat er al snel (keuze)stress. Balans houden is daarom steeds belangrijker. 

Daar kwam ik zelf ook achter. Deze week sprak ik met mijn leidinggevende over mijn kwaliteiten en mijn bijdragen in het werk. We hadden het over mijn waardevolle bijdragen, mijn kracht en kwamen daarmee ook uit op valkuilen. Dat ik in mijn enthousiasme alles tegelijk wilde doen zorgde voor een verstoring in mijn energieniveau. Er ontstond een open en eerlijk gesprek. Ik zat niet zo lekker in mijn vel, miste de flow en was opnieuw op zoek naar balans. 

Herkenbaar? 

Spanning, onzekerheid en een gevoel van druk. Het wordt vaak gezien als stress. Een combinatie van te hoge verwachtingen en verplichtingen in combinatie met weinig steun vanuit de omgeving. Een uitdaging als je er beter van gaat presteren, maar een bedreiging als je lichamelijke klachten ervaart. 

 

Balanceren is een kunst
Het vinden van een onverstoorbaar midden is een oneindig spel, waarin je kunt stoppen en doorgaan in een soort van evenwicht. Waarin je in je centrum blijft, in lijn met je eigen doelen en de inspiratie vanuit je eigen missie en visie.

Zeven TIPS die kunnen helpen:

1. Creëer overzicht en maak keuzes

Welke ballen houd je allemaal in de lucht? Pak een leeg A4, teken cirkels en schrijf in elke cirkel wat je doet en hoeveel uur per week je hiermee bezig bent. Lukt het om al deze ballen tegelijk hoog te houden? Of moet je er misschien even één opzij leggen? Maak op basis van je eigen missie en visie (why) onderbouwde keuzes in welke ballen je hoogt wilt houden.

2. 8-8-8

Maak een realistische planning die gebaseerd is op het 8-8-8 principe: 8 uur werk, 8 uur slapen en 8 uur hobby, vrije tijd en tijd voor familie en vrienden. Je werk zo leuk? Dan heb je minder tijd voor slaap. Neem altijd genoeg tijd voor jezelf, jij bent namelijk de allerbelangrijkste persoon in je eigen leven!

3. Zoek je persoonlijke belemmeringen en uitdagingen in het vinden van balans

Weet jij wat je van jezelf verwacht en welke verwachtingen van anderen je eigen hebt gemaakt? Je hele leven lang ben je beïnvloed en van hieruit heb je gewoontes, waarden en normen meegenomen. Drijfveren zitten diep verankerd en werken voor iedereen anders. Vaak zijn ze vanzelfsprekend en ben je niet geneigd ze ter discussie te stellen. Dit belemmert verandering in het vinden van balans. Het is waardevol om eigen diepere overtuigingen te onderzoeken en de invloed hiervan op je dagelijks leven te zien. Ook al realiseer je je dit niet altijd; ze hebben namelijk invloed op je gedrag. Vragen die je jezelf kunt stellen:​

  1. Welke waarden en normen of gedragsregels heb ik van huis uit meegekregen?
  2. Welke signalen geeft mijn lichaam aan bij spanning? Luister ik hier naar? Waarom niet?
  3. Ben ik in staat om grenzen aan te geven? Wat houdt me tegen?
  4. Mag ik hulp vragen in mijn leven? Waarom wel of niet?
  5. Als ik nog maar één dag te leven heb, wat zou ik dan doen?

Wanneer je je bewust bent van je eigen belemmeringen in je ‘zijn’, ligt daarin gelijk je persoonlijke uitdaging in het vinden van de juiste balans. Door het doen van het tegenovergestelde, op een realistische, verantwoordelijke manier. 

4. Kies iedere dag 3 To-Do's en complimenteer jezelf

Het gaat niet om hard werken of de hoeveelheid werk die je verricht. Het gaat erom dat je efficiënt en effectief werkt. Maak een onderscheid tussen urgente en belangrijke zaken en plaats ze in een kwadrant. Steven Covey heeft hierover veel geschreven. Richt je niet alleen op urgente dingen. Aandacht voor wat je echt belangrijk vindt geeft meer rust en is een eerste stap voor meer balans. Succes is onder andere afhankelijk van het stellen van doelen. Schrijf ze op en werk ze af. Focus op wat je wilt bereiken, maak het af en richt je dan op het volgende. Op meerdere momenten van de dag kun je terugblikken en mag je jezelf complimenteren voor je bijdragen aan de dag en je eigen bestaan.

5. Doe 1 ding dat je direct of op korte termijn een goed gevoel op levert

Word je blij van het bellen van een goede vriend of zakelijke relatie? Wil je een rondje wandelen maar gun je jezelf eigenlijk geen tijd? Doe het wel en gun jezelf dat goede gevoel!  

6. Plan momenten waarop je niks doet

Rust! Iedereen heeft herstelmomenten nodig. Tijd om de batterij weer op te laden. Zet een timer op je telefoon voor vijf minuten en houd drie reflectiemomenten verspreid over de dag. Ga rustig zitten (of liggen). Pak een lekker kopje koffie of thee en laat alle drukte die er is door je heen gaan zonder er een gedachte of (re)actie aan te koppelen. Zie het als wolken die wegdrijven of een storm die overgaat. Deze kleine momenten helpen om tot rust te komen, te relativeren en terug te komen bij je WHY. Waarom je het allemaal doet. 

7. Geniet van alles wat je doet en alles wat je meemaakt

Flow is een evenwicht tussen werken en spelen. Haal daarom plezier uit de activiteiten die zinvol zijn en vind zo een balans.

 

Reflectie en hulp vragen helpt
Waar anderen misschien bang zijn om te vertellen dat ze op hun tenen lopen ben ik open en eerlijk geweest over mijn gevoel. De afwijzing of teleurstelling die ik verwachtte bleven uit. Daarvoor in de plaats werd ik aangemoedigd. Aangemoedigd om mijn eigen keuzes te maken, mijn eigen leven vorm te geven op een manier waar ik me goed bij voel. Mijn balans is niet die van anderen. Richt je op de relatie met jezelf en blijf in contact met anderen.

Waar ik me door het gesprek met mijn leidinggevende bewust werd van mijn eigen belemmerende overtuigingen, weet ik nu waar mijn uitdaging zit. Hoe meer ik van mezelf ontdek wat mij positieve stress oplevert, hoe meer ik kan werken vanuit flow. Een gemoedstoestand waarin je op de top van de combinatie van ‘willen’ en ‘kunnen’ functioneert.

Wil jij ook dat alles klopt? Er balans is in je energie? Dat je opgaat in een situatie zonder dat het je energie kost en de tijd voorbij lijkt te vliegen? Alles wat je doet je een voldaan gevoel geeft? Ga aan de slag of neem contact op voor persoonlijk advies of tips. 

 

Limke Schopman

Mental Coaching Pro



Deel deze pagina:


PROMEG  |  Piet Heinweg 15  |  7441 GZ Nijverdal  |  T: 06 53 799 219  |  KvK: 53078233  |  BTW: 820706541

Algemene Voorwaarden | Ethische Gedragscode